Tips för hur du kan hantera ångest -

Psykisk ohälsa, Tips, Hälsa

Ångest är starka känslor av rädsla och oro. Det kan vara mycket obehagligt och kännas tydligt i kroppen. Du kan till exempel känna ett tryck över bröstet, att hjärtat slår snabbt eller hårt, få ont i magen eller känna dig yr eller svag i kroppen. Det är vanligt att känslan först blir starkare och starkare.
Jag tror alla har ångest då och då, vissa har svårare och starkare men jag tror absolut att alla har ångest ibland, så här nedan är några tips jag tycker är väldigt bra och som verkligen kan vara användbara för andra.

Vid akut ångest - 

Påminn dig själv om att ångesten inte är farlig, den är bara ett falsklarm

Acceptera att du känner ångest. Försök inte hindra den. Den är ju redan där. Försök ha en tillåtande attityd till ångesten.

Påminn dig själv om att ångesten alltid går över.

Fokusera på här och nu. Ta fem djupa lugna andetag med magen. Känn hur du slappnar av när du andas ut. Titta sedan på ett föremål och beskriv det så ingående som du bara kan. Blunda, lyssna, vad hör du? Fortsätt så att fokusera på din andning, ett föremål du ser och ljuden runtomkring dig.

Värme hjälper mot ångest, antingen det är en lång varm dusch, bastu, varma filtar, varm dryck, varm mat, solen…

Att röra på sig fysiskt hjälper mot ångest, det ger utlopp för stresshormonerna som rusar i din kropp. Spring, gympa, styrketräning, storstäda eller skura ugnen. Vad som helst som gör att du rör på kroppen.

Sätt igång med något som gör att du måste fokusera på något annat än ångesten. Vad som helst som kräver fokus och som du gillar att göra.

Ge dig själv tillåtelse att vara snäll mot dig själv just nu, att ta hand om dig själv. Minska på kraven och ta bort så många måsten som möjligt.

Bli medveten om vad som händer. Vad är det du reagerar på? Vad känner du? Vad är det för tankar som far genom huvudet på dig? Hur känns det i kroppen? Vad är det du fokuserar på?

Vid orostankar fråga dig: Hur skulle en utomstående se situationen? Är mina tankar verkligen fakta? Finns det något annat sätt att se situationen? Vilket råd skulle jag ge en god vän i samma situation? Hur viktigt kommer detta vara om en vecka? Om ett halvår?

Fler tips om hur man kan möra ångestattacker -

1. Det du känner är helt normala, men överdrivna, kroppsliga reaktioner. Känslorna är inte skadliga. Tillåt dig att känna det du känner just nu. Du får ha ångest och du behöver varken skämmas för den eller försöka dölja den.

2. Öka inte din panik genom att tänka skrämmande tankar om vad som händer dig just nu och vad detta skulle kunna leda till inom de närmaste minuterna.

3. Ta några lugna djupa andetag samtidigt som du säger ”lugn” till dig själv, eller ”andas i fyrkant”. Beskriv vad som verkligen händer i din kropp just nu – inte vad du fruktar ska hända. Kämpa inte emot. Bara acceptera att du är mycket rädd just nu. Lägg märke till att när du slutar öka ångesten genom skrämmande tankar så börjar den försvinna av sig självt.

4. Avled de skrämmande tankarna genom att i detalj beskriva omgivningen för dig själv. Vad ser du? Vad hör du? Vad känner du?

5. Planera exakt vad du ska göra härnäst och börja sedan göra det på ett lugnt sätt.

Frågor som kan hjälpa - 

  • Vilka bevis har jag för att det jag tänker är sant?
  • Kan det finnas någon annan förklaring utom den jag antar?
  • Kan detta vara min egen tolkning, utifrån min egen oro?
  • Vad är det värsta som kan hända?
  • Vad är det bästa som kan hända?
  • Vad är det mest realistiska?
  • Om det värsta händer, hur kan jag hantera det?
  • Är det möjligt att min rädsla förstorar upp detta?
  • Är det verkligen så viktigt att hela min framtid vilar på vad som händer?
  • Är jag 100% säker på att detta kommer få så katastrofala konsekvenser?
  • Hur många gånger har jag tänkt så här egentligen?
  • Hur många gånger har mina tankar visat sig vara sanna?
  • Drar jag förhastade slutsatser utifrån de känslor som dominerar mig just nu?
  • Bara för att jag känner på ett visst sätt, är det ett bevis på att det nödvändigtvis måste vara så?
  • Vad kan jag göra just nu för att må lite bättre?

Sju steg - 

Stanna upp! Tänk dig att du slår till bromsen och gör halt.
Andas! Ta några långsamma djupa andetag och känn hur du slappnar av när du andas ut.
Bli medveten om vad som händer! Vad händer? Vad är det du reagerar på? Vad känner du? Vad är det för tankar som far genom huvudet på dig? Hur känns det i kroppen? Vad är det du fokuserar på?
Ändra perspektiv! Hur skulle en utomstående se situationen? Är dina tankar verkligen fakta? Finns det något annat sätt att se situationen? Vilket råd skulle du ge en god vän i samma situation? Hur viktigt kommer detta vara om en vecka? Om ett halvår? Om tio år?
Gör det som fungerar Finns det något du kan göra just nu som får dig att må lite bättre eller som för dig ett litet steg närmare dina mål? Fundera över hur någon du känner och som du anser är klok och förnuftig skulle göra i motsvarande situation. Vilka blir konsekvenserna av de olika handlingsalternativen? Vilket alternativ ska du välja?
Agera! Gör det som du beslutat dig för.
Utvärdera! Hur känns det nu? Vad blev resultatet?


Källa - Ångestföreningen stockholm

Gillar

Kommentarer

Ida,
Jättebra! Viktigt att stanna upp och våga vara i ångesten. Den går ju över. Ingen idé att försöka mota den. Att va lugn o avslappnad är ett botmedel för ångest kommer ur ett spänt tillstånd och inte nör en är avslappnad. En rask promenad kan kicka igång ångest säger min terapeut. För då ökar pulsen vilket kan kicka igång allt. Hon förespråkar vila, eller yoga typ.
Mindfulness.
Väldigt bra frågor att ställa sig. Tack ❤
onlyonewaytogo.blogg.se
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Precis!! Ja träning (höjd puls) kan ha båda effekterna, att de blir bättre eller värre, de får man känna efter själv, promenader behöver man inte gå fort, utan bara ut å lunka 😊 kram på dig ❤
nouw.com/nikolinapettersson
juliablomgren
juliablomgren,
Så viktigt inlägg<33
nouw.com/juliablomgren
sarahlinnsliv
sarahlinnsliv,
Så bra tips, riktigt bra inlägg och ångest som alltid är viktigt att ta upp! <3
nouw.com/sarahlinnsliv
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Tack, håller helt med om de 😊 stor kram
nouw.com/nikolinapettersson
Sophia,
jätte bra Inlägg❤️
www.soophiiiaa.devote.se
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
lovebyagge
lovebyagge,
Alltså åhh tack! Det där behöver jag verkligen läsa ❤️ Så bra och viktigt inlägg!
nouw.com/lovebyagge
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kom ihåg att kolla tillbaka på de när du behöver eller kopiera de 😘 stor kram finaste ❤
nouw.com/nikolinapettersson
Aaamanda
Aaamanda,
Tack fina Nikolina för ett superbra inlägg!!! ❤
nouw.com/aaamanda
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Fina fina Amanda, stor kram till dig ❤
nouw.com/nikolinapettersson
FruWendel
FruWendel ,
Ett jättebra inlägg! <3
nouw.com/fruwendel
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Tack fina du! 😊
nouw.com/nikolinapettersson
janielindahl
janielindahl,
Otroligt viktigt inlägg ❤️ Så bra att du vågar ta upp vad ångest är och hur man kan göra för att hantera den! Behövs verkligen pratas mer om hur vanligt det är att må dåligt. STOR kram till dig 💕
nouw.com/janielindahl
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Tack snälla fina du! 😊 och jag håller helt med dig, de är enormt viktigt att våga pratat om! 😊 stor kram till dig ❤
nouw.com/nikolinapettersson
malinellinor
malinellinor,
Väldigt vettigt och bra inlägg! Drabbades själv av en panikångestattack igår och använde mig själv av vissa knep och tankeställningar som du skriver om här, jättebra verkligen!
nouw.com/malinellinor
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Tack snälla! Ja tycker dem är enormt bra och vissa kanske kan hitta några nya sätt att testa! 😊 kram
nouw.com/nikolinapettersson
erikssontowa
erikssontowa,
viktigt inlägg <33
nouw.com/erikssontowa
nikolinapettersson
nikolinapettersson,