så stärker du din självbild -

Bilder, Psykisk ohälsa, Tips

Jag jobbar verkligen med min självbild VARJE dag och jag tror de är något jag alltid kommer behöva göra, mer eller mindre, men jag har absolut märkt att de blivit bättre än vad de vart på många år, eller kanske någonsin..

Ni vet, hur man ser på sig själv påverkar inte bara hur man mår (det är svårt att må bra när någon är taskig hela tiden, oavsett om det är en själv eller någon annan) utan också hur man tolkar vad människor i sin omgivning gör och säger.
Och eftersom personer med negativ självbild omedvetet hittar sätt att bekräfta sin inbillade otillräcklighet fortsätter den onda cirkeln. Lyckligtvis kan man stärka sin självbild åt ett positivt håll. Bryt mönstret genom att rikta uppmärksamheten åt saker som stärker bilden av sig själv!

1. Kolla, allt det här har jag lyckats med!

Personer med negativ självbild ger sällan sig själva beröm och bekräftelse för sina prestationer, utan lägger dem bakom sig direkt. Att glömma bort allt bra du gjort påverkar naturligtvis vad du tänker om dig själv. Så skapa ett system som dagligen påminner dig om allt stort och litet du åstadkommit hittills i livet. Det kan vara utmaningar som att föda barn, springa ett lopp eller ta dig ur en jobbig period likväl som mer vardagliga saker som att du lärt dig laga en ny maträtt eller aldrig fått fortkörningsböter. Skriv en lista, gör ett fotoalbum eller fyll en låda med minnen av allt du lyckats med. Titta på den ofta och fyll på efter hand.

2. ” Kära dagbok. Jag är bäst”

För att vända din negativa självbild behöver du ”programmera om” din uppmärksamhet och rikta den mot sådant som pekar på motsatsen. Att skriva tacksamhetsdagbok har i många studier visat sig vara en effektiv metod för att skifta till ett mer positivt fok­us. Avsluta varje dag med att skriva ner 3–5 självstärkande saker från dagen. Det kan vara en positiv kommentar du fått, något du gjorde bra eller är stolt över. I början kan det kännas obekvämt, men du kommer att få en mer positiv bild av dig själv.

3. Nej, världen går faktiskt inte under

Personer med en negativ självbild är i regel väldigt självkritiska. Eftersom det är lättare att identifiera sig med sin inre kritiker än den som får höra alla skällsord är vi sällan medvetna om hur vi skriker på oss själva när något går fel. Öva därför på att ha empati med dig själv när något känns jobbigt. I stället för att tänka ”Men din dumma klant, varför glömde du nycklarna, du klarar ju ingenting” kan du stanna upp och visa själv­medkänsla genom att tänka ”Jag vet att det är jobbigt att glömma nycklarna och förstår att det känns frustrerande, men det är inte hela världen”. För det är ungefär förmodligen vad du skulle ha sagt till någon annan i samma situation och det funkar utmärkt att säga även till dig själv. Man ska inte vara så hård emot sig själv!

4. Fira allt!

Många lägger betydligt mer energi och fokus på misslyckanden än på framgångar och kan gräma sig i dagar över en jobbpresentation som inte blev helt perfekt och samtidigt se det som en självklarhet när det gick bra. Jämna ut obalansen genom att vardagsfira allting du kan – stort som smått. Ge dig själv en high five när du hann med bussen trots att morgonen var jättestressig, utbringa en tekopps-skål med dig själv när du lyckades få till något extra bra på jobbet och belöna dig med något härligt när du tagit dig ur en krävande period. Involvera gärna dina nära och kära så att ni kan dela glädjen över varandras framgångar också.

5. Tack, vad snällt sagt

Eftersom det kan kännas motigt att ta emot information som går emot en negativ självbild är det extra viktigt att öva på det. Om någon ger dig en komplimang, vifta inte bort den! Säg tack och bekanta dig med tanken på att den som gav dig komplimangen faktiskt menar det den sa.

Gillar

Kommentarer

ekho
ekho,
Tack för superbra tips!! <3
nouw.com/ekho
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kul att du uppskatta de 😘
nouw.com/nikolinapettersson
annakarlssons
annakarlssons,
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Du är drömsnygg!! 😍😍
nouw.com/nikolinapettersson
sarahlinnsliv
sarahlinnsliv,
så bra inlägg, håller med dig! <3
nouw.com/sarahlinnsliv
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kul att du gilla de ❤ kram
nouw.com/nikolinapettersson
MyLifeMyDays
MyLifeMyDays,
Fint inlägg ❤
nouw.com/mylifemydays
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kul att du gilla de 😊 kram
nouw.com/nikolinapettersson
Ida,
Så bra tips! Väldigt viktigt att jobba på detta. Jag är dålig på det :/
Kram ❤
onlyonewaytogo.blogg.se
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Tyckte de jag med, de är något vi som behöver de, behöver jobba med de varje dag ❤ stor kram ❤
nouw.com/nikolinapettersson
artist
artist,
Du är så klok!
nouw.com/artist
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Inte helt min text, men tack snälla 😊
nouw.com/nikolinapettersson
elinormarias
elinormarias,
Vilka super tips! Kommer verkligen ta de åt mig och börja arbeta mot en bättre självbild 😊
nouw.com/elinormarias
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Va kul att du gilla de, ja riktigt bra tips att ta till när man behöver de 😘 kram
nouw.com/nikolinapettersson
Lillymihlte
Lillymihlte,
Alltså älska, älska, älska inlägget! Så otroligt viktigt, kram på dig finaste! <3
nouw.com/lillymihlte
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kul att du gilla de 😃 ja verkligen något man behöver lite ibland 😃 stor kram fina du!
nouw.com/nikolinapettersson