Synliga muskler -

Tips, Hälsa

Förra veckan fick jag en fråga som jag tänkte svara på här, frågan löd:
"Kan du inte skriva ett inlägg om hur man får synliga magmuskler? Tycker din mage är jättesnygg!"

Magmuskler kan alla människor få med hjälp av styrketräning för magmusklerna. Men för att få dem synliga krävs mer. Magmuskler kommer aldrig fram om det finns mycket fett på magen så regel nummer ett är förbränningsträning. Powerwalks, löpning, intervallträning, spinning, you name it. Min favorit är ju som ni alla vet löpning. Samtidigt krävs ju också att man håller sig till en strikt kost där man minskar de saker som får en att känna sig uppblåst och satsar på mycket protein och grönt. Självklart kan man fortfarande äta en pizza då och då och ha synliga magmuskler, det handlar mer om plus minus noll.

Styrketräningen då? Jag personligen kör magträning 3-4 gånger i veckan, mest för att jag faktiskt ÄLSKAR att träna mage, jag kör ungefär 7-8 övningar 20 x3 men jag varierar övningar ungefär varannan vecka för att de känns som de ger bäst resultat på mig.
Men såhär är de, så länge man har en bra grundstyrka i magen så kommer rutorna poppa fram när fettet försvinner. Man behöver inte träna mage tungt tre dagar i veckan för att se någon skillnad för så länge musklerna täcks av fett kommer man inte ens se någon skillnad, förutom att man känner dig starkare såklart.

Så, för att få synliga magmuskler bör du träna kondition blandat med styrketräning och äta bra mat, man brukar säga att kosten är 70% och träningen 30% så tänk på de, kosten och balansen är viktigast!

Jag personligen ÄLSKAR verkligen att träna, träna är lite som terapi för mig men jag vill verkligen flika in att ALLA är fina precis som dem är, med eller utan synliga muskler, man duger och är bra precis som man är!!

Gillar

Kommentarer

fitnessfortwo
fitnessfortwo,
Jag har haft ätstörningar i så många år o träning o kost har varit allt. Men idag är jag gravid o väntar mitt första barn. Träningen får vänta men tufft när kroppen förändras. Fin blogg😍
nouw.com/fitnessfortwo
carolinamikaela
carolinamikaela,
Samma sits här! ☝️ jobbigt ibland med kroppen men mest är jag tacksam och glad. Längesen man hade former och kände sig så kvinnlig som nu 😊
nouw.com/carolinamikaela
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kan tro att de är tufft när kroppen förändras men de måste vara SÅ häftigt att ha ett litet barn i sin mage, de måste vara helt fantastiskt 😘 Ni båda två är fina precis som ni är och har ett mirakel i era magar ❤❤
nouw.com/nikolinapettersson
fitnessfortwo
fitnessfortwo,
Ja måste se det så, tufft ibland också. Kroppen känns kvinnlig och är bekväm i den just nu men siffran på vågen stör mig fast att jag vet att viktuppgången är normal. Men för en gångsskull får inte den delen av mig ta över nu ska bebis få allt😊 Fin blogg du har och fina inlägg och tack för fina ord😘💖
nouw.com/fitnessfortwo
HannahOster
HannahOster,
Åh ska följa dina tips och ta en powerwalk nu <3
nouw.com/hannahoster
NINNA
,
älskar också magträning men vet att för många är det uselt och ett måste. vilken muskelgrupp tränar du "ogärna" om det finns? Magmuskler görs i köket: det är regel nummer ett. 100situps i dagen gör ingen skillnad om inte kosten är i skick. Nummer2: aerob träning och till sist bålträning med variation(rotationer, statiska övningar, chrunches mm)genetiken spelar också roll; andra får lättare magrutor. Sixpack syns oftast hos kvinnor med låg under 15%fettprocent. Man kan ifrågasätta vill man ha sixpack på bekostnad av hälsa eller lite högre fett% och må bra tycker jag. Sixpack ger inte lycka. eller vad är din syn?
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
De är de säkerligen för andra, träning har vart ett måste för mig när jag vart sjuk i anorexin men idag är träningen som min terapi, de är något jag älskar att göra. Jag tränar aldrig armarna, tycker de är snyggt med muskler på armarna men jag tycker de är tråkigt så därför tränar jag de inte.. 😊 Precis de jag skrivit i inlägget 😋 självklart är de viktigast att må bra! Sen får man träna och sköta sin kost som man vill enligt mig, men nej, synliga muskler ger inte lycka, lika så att väga x antal kg, lycka är något man ska finna inom sig. Men träning är min terapi därför tränar jag.
nouw.com/nikolinapettersson
Ida,
Tänker bara att fett verkligen behövs också. Det är en oerhört viktig källa till hälsa. Att minska på fettet är inte bra alla gånger. Men det får man såklart känna själv. Jag skulle inte kunna dra ner på ett näringsämne för skulle nog trigga min sjukdom. Äter du lite fett? Stor kram <3
onlyonewaytogo.blogg.se
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Ja klart fett behövs också, man ska äta ALLT från kostcirkeln, jag har inte sagt något annat, MEN om man vill ha synliga muskler är kosten viktig! Självklart äter jag fett och alla andra näringsämnen. Självklart ska du inte dra ner på fettet om de triggar din sjukdom men de är ju något du får ta ansvar för själv, jag svara bara på frågan personen ställde.
nouw.com/nikolinapettersson
lborgstrom
lborgstrom,
Du som är väldigt duktig på att träna, kan du inte skriva ett inlägg om övningar som kanske går lite snabbare att träna, för oss hästmänniskor som inte har så mycket tid, kanske inte blir dösvettig varje pass men som ger mycket för tex ryggen? Absolut inte någon latmask utan mer tidsbrist och vill gärna träna hemma men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga 😊
Hoppas du förstår min fråga 😊
nouw.com/lborgstrom