En till färdighet -

Psykisk ohälsa, Tips, Hälsa

Eftersom det var så många som uppskattade mitt första inlägg med en färdighet ur DBT'n, behandlingen som jag går, så tänkte jag att jag kan skriva ihop ett till med en till färdighet. Och som sagt är dessa färdigheter tagna ur de nya materialet, standard dbt'n ser lite annorlunda ut.

Denna gången tänkte jag gå igenom SÄKERHETSPLAN, eftersom jag tänker att även den kan vara bra för alla som kan uppleva jobbiga situationer.
För det första så finns det inre och yttre risker,
Inre risker, (inom oss) kan tex vara:
Tankar (dömande tankar)
Impulser
Känslor
Fantasier (en blandning av tankar, impulser och känslor)
Yttre risker ( det som sker utanför oss )
Människor
Platser
Saker

Skriv ner era egna inre och yttre risker!

Sen ska man få en klarbild över en risk och det finns tre olika nivåer av risker:
Hög risk - Kontakt med risken och den orsakar allvarlig skada och/eller faran är nära
Medelhög risk - Kontakt och den orsakar problem och/eller faran finns i området
Låg risk - Kontakt och den orsakar stress, och/eller faran är långt borta.
(Var noga med att inte bedöma höga risker som låga och var noga med att inte bedöma låga risker som höga)

När man vet att man kan utsättas behöva vara med om något som är en risk för en själv är det bra att göra en säkerhetsplan och det finns tre olika sådanna.
Tänkt säkerhetsplan:
En tänkt säkerhetsplan är när jag tänker ut hur jag ska hantera riskabla situationer. Jag tänker på om jag ska fokusera på en nya-jag-aktivitet, gå undan eller lämna platsen. Tänkta säkerhetsplaner är hjälpsamma i lågrisksituationer.
Talande säkerhetsplaner:
En talad säkerhetsplan är när jag talar med någon och berättar att jag är bekymrad över min säkerhet. När jag berättar för någon om riskerna som finns för mig kan den personen hjälpa mig att fatta bra beslut. Jag talar om ifall det är bäst för mig att fokusera, att gå undan eller lämna platsen. Det är viktigt att vara ärlig och att få stöd i mellan och högrisksituationer.
Skrivna säkerhetsplaner:
I en skriven säkerhetsplan skriver jag ner alla möjliga risker som jag oroar mig för och gör en plan för att hantera var och en av riskerna. I lågrisksituationer planerar jag att fokusera på en nya-jag-aktivitet. I mellanrisksituationer ska jag gå undan och i situationer med hög risk ska jag alltid lämna platsen. Om jag tror att en situation kan vara mellanrisk eller hög risk, kan jag behöva göra en tänk, talande och skrivande säkerhetsplan för att känna mig alldeles säker och trygg.

Som nämnt här över så finns det även tre sätt att hantera en risk
Fokusera på en Nya-jag-aktivitet i situationer med låg risk:
När det är låg risk kan jag rikta min uppmärksamhet mot en nya-jag-aktivitet (tex, distrahera mig, avleda mig själv, göra något gott för mig själv) Genom att fokusera på det jag behöver göra kan jag stanna på-spåret och hindra mina känslor från att bli för starka. När jag bara ser på risken, kan jag bli mer otrygg och få mer känslor. När jag tänker på nya-jag-aktiviteter kan jag tänka klarare.
Gå undan i situationer med medelhög risk:
När det är mellanrisk så går jag undan. Om jag tillexempel har problem med någon som jag bor tillsammans med, kan jag gå till mitt rum/ ett annat rum. Att fokusera på en Nya-jag-aktivitet när jag är i ett annat rum kan det hjälpa mig att stanna kvar på spåret. (mot målet)
Lämna platsen i situationer med hög risk:
I situationer med hög risk lämnar jag området eller aktiviteten. Jag flyttar mig till ett säkrare ställe. Det är viktigt att jag tar mig till en plats fär jag inte kan höra, se, tala till eller röra vid risken. Att ge mig av, prata med någon och att fokusera på en Nya-jag-aktivitet hjäkper mig att stanna kvar på spåret (mot målet)
Livboj:
En livboj är när jag är i en situation med mellan- eller hög risk och inte kan flytta mig eller lämna platsen. Då använder jag massor av På-spåret-tänkande och fokuserar på nya-jag-aktiviteter tills jag kan gå undan eller ge mig av.

Här nedan är ett exempel som ni själva kan använda er utav:
Ställ dessa frågor för att få en klarbild av risken:
Vilken är risken? Jag känner att jag vill skrika på min arbetskamrat
Vem är inblandad? Jag och Johan
Var är risken? I fikarummet
När är risken? Klockan 10 i morgon
Är risken LÅG MEDELHÖG eller HÖG
Eftersom jag skatta risken till medelhög ska jag göra en säkerhetsplan därefter, alltså gå undan och fokusera på en aktivitet:
Vart ska jag gå? Jag ska gå ut i stället
Vem ska jag prata med? Jag ska be min vän hjälpa mig
Vilken aktivitet ska jag göra? Jag ska ta en promenad och få lite frisk luft

Så, det är så en säkerhetsplan går till och ska göras, har ni frågor kring detta eller liknande så är det bara att fråga i kommentarerna.

Tänker även att jag ska skriva ihop ett inlägg om Nya-jag-aktivitet färdigheten, eftersom det är något jag också tror kan hjälpa alla ibland och absolut kan vara bra för alla att fundera på.

Gillar

Kommentarer

Maja
Maja,
Tack för detta inlägg, dessa saker ska jag verkligen tänka igenom och skriva ner! Så bra!
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Åh! Blir bara glad att uppskattas, stor kram ❤
nouw.com/nikolinapettersson
amandalarssons
amandalarssons,
Så himla bra inlägg! <3
nouw.com/amandalarssons
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Tack snälla fina du, kul att du tycker de ☺❤
nouw.com/nikolinapettersson
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229