En färdighet -

Psykisk ohälsa, texter, Tips, Hälsa

För ett tag sedan fick jag en fråga om jag kunde dela med mig av någonting jag lärt mig genom min behandling, någonting som jag tycker har hjälpt mig. Det som hjälpt mig mest är nog medveten närvaro och radikal acceptans i stora dram, sen finns det absolut andra delar som hjälpt mig mycket men som jag måste träna mycket mycket mer på. Men jag tänkte att jag kunde dela med mig av en färdighet som heter "klar bild" och som är lite åt medveten närvaro hållet, klar bild är även en färdighet ur det "nya" materialet.
Något som kan vara bra att veta är att när vi gjort denna färdighet går man vidare till fler färdigheter för man gör så kallade färdighetskedjor vilket innefattar flera olika färdigheter som man ska göra efter varandra, så man gör aldrig bara EN färdighet, kanske krångligt för andra att förstå men kort och gått så är det så hela upplägget fungerar.

När man gör en klar bild gör man 6 olika steg i ordningen nedan och efter dessa steg har du en klar bild över situationen.

Steg 1 - Jag observerar min andning.
Jag observerar luften som går in och ut. Jag observerar min andning, som den är. Jag kan observera luftens svalhet/värme när jag andas in genom näsan. Jag kan också observera hur luften fyller mina lungor och om min mage rör sig. Genom att lägga min uppmärksamhet på andningen och fokuserar 100 % på den hjälper det mig att vara medveten om mig själv just nu.

Steg 2 - Jag kollar min omgivning
Jag observerar vad som händer omkring mig genom att använda mina sinnen, syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Jag observerar vad som händer just nu i denna stund. Jag kanske inte tycker om det som händer och jag behöver kunna se det klart för att kunna hantera det.
jag ser vad som händer på riktigt; jag kollar fakta. När jag fokuserar på hur saker borde vara, snarare än att beskriva verkligheten som den är, kan mina känslor bli starkare!

Steg 3 - Jag gör en kroppskoll
Jag observerar mina kroppsupplevelser. Känslor och tankar kan orsaka olika kroppsupplevelser. De olika kroppsupplevelserna kan hjälpa mig att bli medveten om hur jag känner mig. Kroppsupplevelser kommer och går, även intensiva upplevelser, jag observerar bara upplevelsen som den är.

Steg 4 - Jag sorterar och skatta känslor
Jag observerar känslor som ledsenhet, glädje, smärta, rädsla, avundsjuka, skuld och ilska. Jag observerar även andra känslor som hunger, trötthet och stress som påverkar mitt humör. Sen skattar jag känslorna jag känner mellan 0-5.

Steg 5 - Jag observerar mina tankar
Att observera tankarna är som att titta på mina tankar som rör sig över en tv-skärm. Jag observerar att några är automatiska tankar som bara dyker upp. Andra skapar jag själv som ett inre pratande.Jag tittar på dessa tankar som kommer och går, ungefär som jag tittar på bussar som passerar, några bussar går dit jag vill åka och andra gör det inte. Bara för att jag har en tanke betyder det inte att den är sann; jag är inte min tanke.

Steg 6 - Jag observerar mina impulser
Impulser kan få mig att känna att jag vill agera. Vissa impulser är små; andra är kraftfulla. Intensiva tankar kan få mig att vilja agera på impulser. Jag behöver komma ihåg att impulser, precis som känslor och tankar, kommer och går. Det betyder att jag kan ha starka av- spåret - impulser men att jag inte agerar på dem. Jag struntar inte i mina impulser, utan jag lägger märke till om dem är av- spåret eller på- spåret till mina mål och gör en handling sen utefter det.


Jag kan till exempel göra en klar bild när jag sitter på tåget, eller i en situation där jag bara vill fly eller behöver ha fokuset på något annat, kanske för att ta reda på vad jag faktiskt känner och vad jag borde göra i denna situation för att sen kunna ta mig närmare mina MÅL.

Känslans namn

känslans impuls att göra

Känslan ursprungliga funktion

En bild på olika känslor, impulserna man får av dem och känslans funktion. Kom ihåg att man ibland behöver gå emot sina känslor när dem inte är sanna, för ens känslor är inte alltid sanna, vilket kan vara bra att komma ihåg och vara medveten om.

Gillar

Kommentarer

enlitenbitavmig
enlitenbitavmig,
Gillade detta inlägg starkt!
nouw.com/enlitenbitavmig
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Åh! Vad glad jag blir! Hade du velat ha liknande inlägg med fler färdigheter? 😊
nouw.com/nikolinapettersson
enlitenbitavmig
enlitenbitavmig,
Ida,
Tack för att du tog dig tid att svara på min fråga ❤ Mycket bra!!
onlyonewaytogo.blogg.se
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Självklart fina Ida, är inte alltid så snabb bara 😉 stor kram ❤
nouw.com/nikolinapettersson
Hannas krypin,
Vilket bra inlägg. Tack för att du delar med dig av dessa tips!
hannafialotta.blogg.se
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kul att du gillade det 😊 hade du velat ha fler inlägg med andra färdigheter?
nouw.com/nikolinapettersson
Malin
,
Väldigt intressant och bra inlägg, dela gärna med dig av fler erfarenhet om du vill 😊
nikolinapettersson
nikolinapettersson,
Kul att du gillade det 😊 ja det kanske jag faktiskt ska göra 😊
nouw.com/nikolinapettersson