Dömande och beskrivande tankar -

Psykisk ohälsa, Tips

Har ni någonsin lagt märke till alla era automatiska tankar?
Hur dömande vi är emot andra människor, eller kanske mest emot oss själva? Alla tankar som bara kommer automatiskt, tankar man sällan ens lägger märke till, dem som bara kommer.
Man kan tänka att någon är korkad, eller dum, istället för att faktiskt beskriva själva händelsen, situationen.

Tänker att jag försöker skriva två enkla exempel som jag hoppas ni förstår,

Jag kan ofta tänka att jag är misslyckad (denna gång i samband med att jag inte jobbar) så ISTÄLLET för att bara tänka att jag är misslyckad för att jag inte jobbar så ska man beskriva händelsen mer, tex, "jag arbetar inte för tillfället för jag är sjuk"
Eller alla gånger jag tänker att jag är dålig (Denna gången i samband med träning) så istället för att tänka att jag är dålig så ska man beskriva händelsen mer, tex "jag orkade inte de jag brukar pga att jag tex, ätit dåligt/var trött/ ont i kroppen / blåst ute"

De är otroligt nyttigt att bara lägga märke till sina tankar som bara kommer. Genom att ändra sina tankar och inte vara så dömande så ser man saker på andra sätt, man blir snällare och mer öppen för olika situationer och andra människor.

Detta har vi gått igenom på dbt´n för ett tag sedan, tycker ni att de är intressant och vill ni att jag ska försöka dela med mig mer av lite småsaker jag lär mig, som jag enkelt kan dela med mig av?

Gillar